Lees in 1 minuut
Gepubliceerd op 12-06-2024
Export Import DouaneJurjen Groeneveld
Customs Consultant
Alweer een douanestoring, wat kan je als aangever doen?
Een storing in de aangiftesystemen van de Nederlandse Douane kan altijd voorkomen en komt altijd ongelegen. Het zorgt voor vertragingen in de logistiek, extra (administratief) werk voor importeurs en exporteurs en verstoren de supply chain.
In deze blog legt onze collega Jurjen uit wat je het beste kan doen in geval van een storing in een systeem bij de Douane en hoe je vervolgens moet acteren.
Storing in douanesysteem
Net als elk IT-systeem kunnen kan er ook in de aangiftesystemen van de Nederlandse Douane een storing optreden. Wanneer dit gebeurt leidt, dit niet alleen tot extra werkdruk en stress bij bedrijven, maar ook tot vertragingen in de goederenafhandeling.
Als aangever is het belangrijk om precies te weten wat je moet doen bij een storing in het douanesysteem. In zo’n geval kun je de douane noodprocedure toepassen, waarbij je je aangiftegegevens handmatig aanlevert. Dit betekent extra werk en vergroot de kans op fouten.
Hieronder vind je vier stappen om te volgen in geval van een storing:
- Controleer of er daadwerkelijk een storing bij de Douane is via de officiële website of via Stratech Shipment, en sluit uit dat het probleem in jouw eigen systemen zit.
- Neem in het geval van een storing contact op met de Nationale Douane Helpdesk (088 156 66 55) en vraag om toestemming om de noodprocedure te mogen starten.
- Na toestemming van de Douane kan je jouw aangifte handmatig verwerken conform de noodprocedure.
- Werk je met Stratech Shipment? Lees dan hier verder voor meer instructies.
Officiële klacht indienen
Storingen zijn vervelend, maar het is cruciaal om jouw problemen te melden. Alleen door klachten te registreren kan de Nederlandse Douane haar dienstverlening verbeteren.
- Vul het officiële klachtenformulier van de Douane in via hun website.
- Ben je lid van brancheorganisaties zoals Fenex, Evofenedex, TLN, VNO-NCW of MKB-Nederland? Meld je klacht dan ook bij deze organisaties.
Deze belangenbehartigers vertegenwoordigen het bedrijfsleven in het Overleg Douane Bedrijfsleven (ODB) en zorgen ervoor dat jouw klacht op het juiste niveau met de Nederlandse Douane wordt besproken.
Conclusie
Als aangever kan je de impact beperken door de noodprocedure correct toe te passen en actief klachten in te dienen. Daarmee help je niet alleen jezelf, maar draag je ook bij aan het verbeteren van de dienstverlening van Douane Nederland.
Mis geen nieuws meer
Ontvang net als 2.600+ logistiek professionals waardevolle informatie over belangrijk import- en exportnieuws dat je echt vooruit helpt 🤩
Nieuws & Kennis
Gerelateerde artikelen
Lees in 1 minuut
CBAM en emissierechten: Dit moet je weten vóór 2026
CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism) is een maatregel van de EU om CO₂-uitstoot van geïmporteerde goederen te belasten. Vanaf 2026 wordt er strenger...
Sander Bouman
Customs Consultant
Lees in 1 minuut
Waarom correcte accijnsvervoeraangiften in EMCS essentieel zijn
Als je handelt in accijnsgoederen, of deze produceert, moet je periodiek accijnsaangifte doen voor het deel van de goederen dat je in Nederland verkoopt. Dit...
Jurjen Groeneveld
Customs Consultant
Lees in 1 minuut
Douanemanager: van bewaker tot strategische coach
Stel je voor: een container vol producten staat klaar in de haven. De reis is bijna afgerond, maar er wacht nog één cruciale stap: de Douane. En precies hier...
John Schutten
Product Manager
knowhow
knowhow
Wij maken het werk van importeurs en exporteurs eenvoudiger, efficiënter én leuker door onze unieke totaaloplossing en kennis van de internationale markt.
EU zet nieuwe stap in modernisering douane-unie
Centralised Clearance: wat het AEO-bedrijven concreet oplevert