Software Vrouw achter computerscherm met daarop de software Stratech Shipment
Eenvoud en gemak met Stratech Shipment
Ik doe het zelf Ik besteed het uit
Diensten Twee mannen met elkaar in gesprek op een oranje bank achter een laptop.
Gratis overstapservice
Lees meer
Succesverhalen Vrouw gaat bij Scandia Gear door rek met werkkleding.
Succesverhalen
Lees meer
Nieuws & Kennis Logistic-Navigation-CTA-Podcast-CBAM
Shipment Knowhow de Podcast
Ga naar aflevering
Over ons Drie mensen met elkaar in gesprek op de gang voor een whiteboard
Over Stratech Logistic
Lees meer
Prijsopgave aanvragen
Software Software Vrouw achter computerscherm met daarop de software Stratech Shipment
Eenvoud en gemak met Stratech Shipment
Ik doe het zelf Ik besteed het uit
Diensten Diensten Twee mannen met elkaar in gesprek op een oranje bank achter een laptop.
Gratis overstapservice
Lees meer
Succesverhalen Succesverhalen Vrouw gaat bij Scandia Gear door rek met werkkleding.
Succesverhalen
Lees meer
Nieuws & Kennis Nieuws & Kennis Logistic-Navigation-CTA-Podcast-CBAM
Shipment Knowhow de Podcast
Ga naar aflevering
Over ons Over ons Drie mensen met elkaar in gesprek op de gang voor een whiteboard
Over Stratech Logistic
Lees meer
Zoeken Prijsopgave aanvragen
Kennisbank

Lees in 1 minuut

Gepubliceerd op 09-10-2025

Export Import Douane
Jurjen Groeneveld

Customs Consultant

Bescheiden naar de Douane straks volledig digitaal

De Douane moderniseert haar processen in lijn met de eisen van het Douanewetboek van de Unie (DWU) en zet daarbij volledig in op digitalisering. Een van de projecten waar momenteel aan wordt gewerkt, is het Digitaal Dossier Douane.

Maar wat houdt dit project in, en wat betekent dit voor importeurs en exporteurs? Onze Customs Consultant Jurjen Groeneveld praat je in deze blog bij over deze ontwikkeling.


Wat is het Digitaal Dossier Douane?

Het Digitaal Dossier Douane maakt het mogelijk om bescheiden straks volledig digitaal bij de Douane aan te leveren. Dit maakt de afhandeling van douaneaangiften efficiënter en voorkomt dat bescheiden apart via de mail naar de Douane moeten worden ingezonden, zoals:

  • Facturen
  • (Preferentiële) oorsprongscertificaten
  • Oorsprongsattesten

De Douane onderzoekt of daarnaast een berichtfunctie kan worden toegevoegd voor eenvoudigere communicatie over ingediende bescheiden. Of deze functionaliteit straks ook daadwerkelijk beschikbaar komt, is op dit moment nog niet zeker.

  • Let op! - Het gaat hierbij niet om documenten die je moet insturen voor CERTEX: het systeem dat douanesystemen koppelt aan andere EU-systemen voor niet douane-formaliteiten, zoals vergunningen of quota. Het gaat alleen om bescheiden die je moet overleggen na aankondiging van een controle.

Door het Digitaal Dossier Douane hoort het opsturen van bescheiden naar de Douane via e-mail straks tot het verleden.

 

Toepassing binnen DMS en DECO

Het Digitaal Dossier Douane wordt verplicht voor alle bedrijven die gebruik maken van de aangiftesystemen DMS en DECO.

  • Douaneaangiften Management Systeem (DMS) – voor opslag-, invoer-, uitvoeraangiften en douane-entrepothouders.
  • E-commerce (DECO) – voor de afhandeling van e-commercezendingen met een waarde tot maximaal € 150,00.

Het opsturen en aanvragen van bescheiden verloopt straks rechtstreeks via je douanesoftware. Daarvoor moeten Nederlandse bedrijven hun software uitbreiden met deze nieuwe functionaliteit. De testfase van het Digitaal Dossier Douane start naar verwachting begin 2026.


Voordelen voor Nederlandse bedrijven

Het Digitaal Dossier Douane biedt het Nederlandse bedrijfsleven diverse voordelen, zoals:

  • Minder papierwerk: alles digitaal en centraal beschikbaar.
  • Meer overzicht: betere dossiervorming en eenvoudigere communicatie. 
  • Sneller aangifteproces: minder wachttijd en vertragingen, waardoor jouw goederen sneller richting de klant gaan.

Voorwaarde voor Centralised Clearance

Het gebruik van het Digitaal Dossier Douane wordt bovendien een verplichting voor bedrijven die willen deelnemen aan Centralised Clearance.

Met deze nieuwe vergunning kan je in de toekomst al je EU-douaneaangiften eenvoudig afhandelen vanuit één lidstaat, bijvoorbeeld Nederland.