Software Vrouw achter computerscherm met daarop de software Stratech Shipment
Eenvoud en gemak met Stratech Shipment
Ik doe het zelf Ik besteed het uit
Diensten Twee mannen met elkaar in gesprek op een oranje bank achter een laptop.
Gratis overstapservice
Lees meer
Succesverhalen Vrouw gaat bij Scandia Gear door rek met werkkleding.
Succesverhalen
Lees meer
Nieuws & Kennis Logistic-Navigation-Nieuws-Kennis-Podcast-Geopolitieke-Spanningen
Shipment Knowhow de Podcast
Ga naar aflevering
Over ons Drie mensen met elkaar in gesprek op de gang voor een whiteboard
Over Stratech Logistic
Lees meer
Prijsopgave aanvragen
Software Software Vrouw achter computerscherm met daarop de software Stratech Shipment
Eenvoud en gemak met Stratech Shipment
Ik doe het zelf Ik besteed het uit
Diensten Diensten Twee mannen met elkaar in gesprek op een oranje bank achter een laptop.
Gratis overstapservice
Lees meer
Succesverhalen Succesverhalen Vrouw gaat bij Scandia Gear door rek met werkkleding.
Succesverhalen
Lees meer
Nieuws & Kennis Nieuws & Kennis Logistic-Navigation-Nieuws-Kennis-Podcast-Geopolitieke-Spanningen
Shipment Knowhow de Podcast
Ga naar aflevering
Over ons Over ons Drie mensen met elkaar in gesprek op de gang voor een whiteboard
Over Stratech Logistic
Lees meer
Zoeken Prijsopgave aanvragen
Kennisbank

Lees in 2 minuten

Gepubliceerd op 30-07-2025

Supply Chain Export
Sander Bouman

Customs Consultant

EU-VS Handelsdeal – Impact voor Exporteurs naar de VS

Na lange onderhandelingen hebben de Europese Unie en de Verenigde Staten eindelijk een handelsakkoord gesloten over importtarieven. Het resultaat is een verhoging van de importheffingen op EU-goederen naar 15%, een aanzienlijke stijging ten opzichte van het vorige tarief, dat tussen de 2,5% en 5% lag.

Hoewel dit tarief nog altijd lager is dan de tarieven die voormalig president Trump had opgelegd (tot wel 30% vanaf 1 augustus), is een verhoging naar 15% voor veel bedrijven een flinke uitdaging. Hoe moeten bedrijven reageren op deze verandering, en wat betekent het voor hun concurrentiepositie in de VS?

 

Wat betekent dit voor bedrijven die exporteren naar de VS?

Voor bedrijven die hun producten naar de VS exporteren, kan de verhoging van het tarief een serieuze impact hebben op de prijsstelling en winstmarges. Het nieuwe tarief is bijna 7 keer zo hoog als de eerdere tarieven. Dit kan bedrijven in de EU dwingen om prijzen te verhogen voor andere klanten/landen ter compensatie of, in sommige gevallen, de verliezen te accepteren die gepaard gaan met lagere marges. De Amerikaanse markt, die al bekend staat om zijn sterke binnenlandse concurrentie en hoge logistieke kosten, wordt hierdoor nog uitdagender voor Europese bedrijven.

 

Waarom is het tarief zo hoog?

De keuze voor 15% is het resultaat van een compromis. De EU heeft concessies gedaan aan de hogere tarieven die onder Trump golden, maar heeft weten te voorkomen dat de tarieven weer opliepen tot de 30%. Europa komt met opzet (nog) niet met tegenmaatregelen. De deal is voor veel bedrijven een opluchting en biedt enige stabiliteit, al blijft de verhoging een zorg voor bedrijven die op de Amerikaanse markt actief zijn.

 

Wat kunnen bedrijven doen?

Met het nieuwe tarief is het belangrijk voor Europese bedrijven om hun exportstrategie opnieuw te evalueren. Dit kan betekenen dat ze de kostenstructuur moeten aanpassen, nieuwe markten moeten verkennen of manieren moeten vinden om de impact van de hogere heffingen te minimaliseren. Innovatie en kostenefficiëntie zullen cruciaal zijn voor bedrijven die competitief willen blijven in deze veranderde handelsomgeving.

 

Conclusie

De nieuwe handelsdeal tussen de EU en de VS brengt verlichting ten opzichte van de eerdergenoemde 30% tarieven. Toch blijft het importtarief van 15% een serieuze belemmering voor Europese bedrijven die exporteren naar de VS. Het is daarom belangrijk dat zij hun strategie herzien en zich aanpassen aan deze nieuwe handelsafspraken.

Een flexibele aanpak, gericht op efficiëntie en vernieuwing, helpt om concurrerend te blijven ondanks de hogere kosten. Tegelijk is het goed om te benadrukken dat de invoerrechten in eerste instantie worden betaald door Amerikaanse bedrijven. Zij zullen het gesprek aangaan met hun Europese leveranciers over hoe deze kosten worden verdeeld. Europese bedrijven zullen dus niet automatisch opdraaien voor de volledige 15% invoerheffing.

 

Bekijk het trainingsoverzicht

Shipment trainingen

Bekijk het meeste recente trainingsoverzicht

Wij geven onder andere trainingen op het gebied van Douane, oorsprongsdocumenten en legalisaties. 

Bekijk trainingsoverzicht

Mis geen nieuws meer

Ontvang net als 2.600+ logistiek professionals waardevolle informatie over belangrijk import- en exportnieuws dat je echt vooruit helpt 🤩