De Europese Unie is bezig met een flinke modernisering van haar douanewetgeving. Eind juni 2025 zijn de EU-lidstaten het eens geworden over een gezamenlijke vertrekpunt voor het nieuwe Douanewetboek van de Unie (DWU). Deze uitgangspunten vormen het startpunt voor de onderhandelingen met het Europees Parlement.
Voor bedrijven die internationaal opereren is dit belangrijk nieuws. De nieuwe douaneregels gaan de komende jaren bepalen hoe je goederen mag invoeren, exporteren en administreren – en vooral hoeveel werk, kosten en risico’s daarmee gemoeid zijn.
In deze blog vertelt Customs Consultant Sander Bouman je meer over het nieuwe akkoord.
De Europese Commissie wil onze douane-unie moderniseren en tegelijkertijd eenvoudiger en digitaler maken. Dat klinkt goed, maar de praktische uitwerking is bepalend voor hoe werkbaar de nieuwe douaneregels straks zijn. Voor het bedrijfsleven zijn de volgende zes overeengekomen uitgangspunten voor de komende onderhandelingen van groot belang:
Meer grip op e-commerce
De snelle groei van e-commerce brengt grote uitdagingen met zich mee voor het douanetoezicht. Veel e-commerceproducten voldoen niet aan EU-regels, wat leidt tot oneerlijke concurrentie voor Europese bedrijven. Dagelijks komen via Nederland meer dan drie miljoen e-commercezendingen de EU binnen. Het oorspronkelijke voorstel van de Europese Commissie was onvoldoende. Dankzij Nederlandse inzet zijn nu maatregelen opgenomen zoals het stimuleren van bulkimport en de mogelijkheid voor een handling fee om toezichtskosten eerlijker te verdelen.
MKB houdt toegang tot douanefaciliteiten en
Het MKB is essentieel voor de internationale handel. Dankzij inzet van Nederland blijft het mkb in de EU-raadsplannen toegang houden tot douanefaciliteiten zoals de AEO-C-status, en kunnen zij gebruik blijven maken van douanevertegenwoordigers. Dit is belangrijk voor kleinere bedrijven zonder eigen douanekennis of -systemen.
Betere aansluiting op de logistieke praktijk
Oorspronkelijk wilde de Europese Commissie de maximale tijdelijke opslag inkorten naar 3 dagen – wat in de praktijk onrealistisch is. Om deze reden blijft de tijdelijke opslagtermijn op negentig dagen staan. Ook is de definitie van ‘importeur’ aangepast, zodat deze per douaneregeling kan verschillen. Dat geeft bedrijven meer flexibiliteit in hun rolverdeling binnen de supply chain. Ook worden export en wederuitvoer voortaan duidelijker gescheiden, wat de administratieve afhandeling vereenvoudigt.
Douaneagentschap en douanedatahub
Bedrijven hadden zorgen over de komst van een Europees douaneagentschap. Er ontstonden veel vragen over data-uitwisseling, verantwoordelijkheden en nationale zeggenschap. Nederland heeft succesvol gepleit voor duidelijke taken, een beperkte rol voor de Europese Commissie en behoud van uitvoering door EU-lidstaten. Ook bij de ontwikkeling van de douanedatahub zijn waarborgen vastgelegd voor digitale soevereiniteit, vertrouwelijkheid en bedrijfsbetrokkenheid. Dit ondersteunt datagestuurd douanetoezicht met behoud van nationale controle.
Er is vastgelegd dat overschrijdingen in hoeveelheid of waarde binnen een douane-vergunning niet direct leidt tot een douaneschuld, mits er geen sprake is van fraude of misleiding. Dat biedt bedrijven meer zekerheid bij administratieve fouten.
Nederland heeft ervoor gezorgd dat er geen vaste EU-regels komen voor douaneboetes. EU-lidstaten mogen zelf bepalen of een boete nodig is. Zo blijft er ruimte voor maatwerk en eerlijke handhaving.
De komende jaren verandert er veel op het gebied van douane. Wie internationaal handelt, kan zich maar beter goed voorbereiden. Wil je op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen, de gevolgen en wat jij nu al kan doen ter voorbereiding op deze grote verandering?
Schrijf je in voor onze douane-update en ontvang als eerste relevant nieuws, handige tips en verdiepende analyses rechtstreeks in je mailbox. Zo blijf je voorbereid, voorkom je risico’s en hou je grip op je internationale handel.