Lees in 2 minuten
Gepubliceerd op 17-07-2025
Supply Chain Export Trade ComplianceJurjen Groeneveld
Customs Consultant
Ex Works, FCA of DDP? Zo kies je de juiste Incoterm
Veel bedrijven kiezen bij export buiten de EU nog steeds voor Ex Works (EXW). Op papier lijkt dit een voordelige keuze. De koper regelt immers (bijna) alles zelf. Maar in de praktijk levert EXW vaak problemen op. Niet alleen bij het transport, maar ook bij de Douane en aansprakelijkheid.
In deze blog leggen we kort en duidelijk uit waarom je goed moet nadenken over welke Incoterm je kiest. Ook bespreken we alternatieven zoals FCA en DDP – en waarom die misschien beter passen bij jouw situatie.
Waarom Ex Works (EXW) vaak geen slimme keuze is
Bij EXW ligt de verantwoordelijkheid bij de koper. De verkoper heeft minimale verplichtingen en hoeft alleen de goederen klaar te zetten op de afgesproken plek. Klinkt makkelijk, toch?
Toch zitten er haken en ogen aan. In de praktijk komt het vaak voor dat de verkoper het laden van de goederen doet. Maar wat als er tijdens het laden iets mis gaat? Wie is dan aansprakelijk?
Bovendien mag een douaneaangifte alleen door een partij in de EU worden gedaan. Maar bij EXW ligt die taak bij de koper, terwijl die vaak buiten de EU zit. Het komt vaak voor dat de verkoper toch een machtiging moet tekenen voor de Direct Vertegenwoordiger moet tekenen. Hiermee neemt de verkoper alsnog risico's op zich die hij in eerste instantie dacht te vermijden.
Beter alternatief: Free Carrier (FCA)
FCA is in veel gevallen een beter alternatief. Bij FCA zorgt de verkoper voor:
- Het laden van de goederen
- De uitvoeraangifte bij de douane
- Het aanleveren van exportdocumenten
Voordelen van FCA:
✅ Je bent zelf exporteur – dat mag volgens de EU-regels
✅ Je kan het 0%-btw-tarief toepassen, als je bewijs van uitvoer hebt
✅ Minder discussies over verantwoordelijkheid en risico
FCA past vaak beter bij export buiten de EU, zeker als de koper daar is gevestigd.
Delivered Duty Paid (DDP) klinkt makkelijk, maar is dat wel zo?
Sommige bedrijven kiezen voor Delivered Duty Paid (DDP) om klanten volledig te ontzorgen. Daarbij regel jij als verkoper alles: vervoer, invoerrechten, btw, lokale aangiften.
Dat lijkt aantrekkelijk voor de klant. Maar: is het voor jou als exporteur wel haalbaar?
Denk goed na over:
- Kan jij een invoeraangifte doen in het land van bestemming?
- Heb je daar een fiscaal vertegenwoordiger of btw-nummer?
- Heb je toegang tot de juiste data van de klant?
- Heb je capaciteit om dit goed uit te voeren?
💡 Onze tip: DDP klinkt klantgericht, maar brengt risico’s en kosten met zich mee. Je loopt kans op vertraging en boetes als je de aangifte niet goed kan regelen.
Extra tips voor het kiezen van de juiste Incoterm
1. In de praktijk komt het regelmatig voor dat bedrijven een Incoterm kiezen die niet past bij het soort transport. Bijvoorbeeld:
- EXW of FCA gebruiken bij zeetransport terwijl dat niet praktisch is
- Incoterms toepassen zonder dat er een duidelijke overdracht van risico is
👉 Tip: controleer altijd of de Incoterm past bij het gekozen transportmiddel: wegtransport, zeevracht of luchtvracht.
2. Kijk kritisch met het hele team welke Incoterm het beste past. Laat sales niet alleen beslissen over de Incoterm, maar doe dit met de hele afdeling. Soms lijkt het aan de voorkant voordelig terwijl er achteraf allerlei kosten bij komen.
3. Controleer bij wijzigingen of de Incoterm nog steeds het beste past bij je situatie.
Bekijk het trainingsoverzicht
Shipment trainingen
Bekijk het meeste recente trainingsoverzicht
Wij geven onder andere trainingen op het gebied van Douane, oorsprongsdocumenten en legalisaties.
Mis geen nieuws meer
Ontvang net als 2.600+ logistiek professionals waardevolle informatie over belangrijk import- en exportnieuws dat je echt vooruit helpt 🤩
Nieuws & Kennis
Gerelateerde artikelen
Lees in 2 minuten
Geopolitieke spanningen en de strategie om je voor te bereiden
Geopolitieke spanningen, de afgelopen jaren zijn ze flink toegenomen. Van handelsconflicten tussen de VS en China, tot spanningen in de EU en het...
Sander Bouman
Customs Consultant
Lees in 2 minuten
Bescherm je bedrijf tegen geopolitieke risico's in 5 stappen
De geopolitieke situatie verandert snel, en bedrijven die internationaal opereren moeten niet wachten tot een crisis zich voordoet. Proactief handelen is...
Sander Bouman
Customs Consultant
Lees in 2 minuten
IIAA-vergunninghouder? Bereid je voor op bezoek van Douane
De Douane gaat deze periode IIAA-vergunninghouders met ketenregeling actief benaderen. Binnenkort worden zij gecontacteerd door de Douane, gevolgd door een...
Jurjen Groeneveld
Customs Consultant
knowhow
knowhow
Wij maken het werk van importeurs en exporteurs eenvoudiger, efficiënter én leuker door onze unieke totaaloplossing en kennis van de internationale markt.
EU zet nieuwe stap in modernisering douane-unie
Centralised Clearance: wat het AEO-bedrijven concreet oplevert