Software Vrouw achter computerscherm met daarop de software Stratech Shipment
Eenvoud en gemak met Stratech Shipment
Ik doe het zelf Ik besteed het uit
Diensten Twee mannen met elkaar in gesprek op een oranje bank achter een laptop.
Gratis overstapservice
Lees meer
Succesverhalen Vrouw gaat bij Scandia Gear door rek met werkkleding.
Succesverhalen
Lees meer
Nieuws & Kennis Logistic-Navigation-Nieuws-Kennis-Podcast-Geopolitieke-Spanningen
Shipment Knowhow de Podcast
Ga naar aflevering
Over ons Drie mensen met elkaar in gesprek op de gang voor een whiteboard
Over Stratech Logistic
Lees meer
Prijsopgave aanvragen
Software Software Vrouw achter computerscherm met daarop de software Stratech Shipment
Eenvoud en gemak met Stratech Shipment
Ik doe het zelf Ik besteed het uit
Diensten Diensten Twee mannen met elkaar in gesprek op een oranje bank achter een laptop.
Gratis overstapservice
Lees meer
Succesverhalen Succesverhalen Vrouw gaat bij Scandia Gear door rek met werkkleding.
Succesverhalen
Lees meer
Nieuws & Kennis Nieuws & Kennis Logistic-Navigation-Nieuws-Kennis-Podcast-Geopolitieke-Spanningen
Shipment Knowhow de Podcast
Ga naar aflevering
Over ons Over ons Drie mensen met elkaar in gesprek op de gang voor een whiteboard
Over Stratech Logistic
Lees meer
Zoeken Prijsopgave aanvragen
Kennisbank

Lees in 2 minuten

Gepubliceerd op 17-07-2025

Supply Chain Export Trade Compliance
Jurjen Groeneveld

Customs Consultant

Ex Works, FCA of DDP? Zo kies je de juiste Incoterm

Veel bedrijven kiezen bij export buiten de EU nog steeds voor Ex Works (EXW). Op papier lijkt dit een voordelige keuze. De koper regelt immers (bijna) alles zelf. Maar in de praktijk levert EXW vaak problemen op. Niet alleen bij het transport, maar ook bij de Douane en aansprakelijkheid.

In deze blog leggen we kort en duidelijk uit waarom je goed moet nadenken over welke Incoterm je kiest. Ook bespreken we alternatieven zoals FCA en DDP – en waarom die misschien beter passen bij jouw situatie.

Waarom Ex Works (EXW) vaak geen slimme keuze is

Bij EXW ligt de verantwoordelijkheid bij de koper. De verkoper heeft minimale verplichtingen en hoeft alleen de goederen klaar te zetten op de afgesproken plek. Klinkt makkelijk, toch?

Toch zitten er haken en ogen aan. In de praktijk komt het vaak voor dat de verkoper het laden van de goederen doet. Maar wat als er tijdens het laden iets mis gaat? Wie is dan aansprakelijk?

Bovendien mag een douaneaangifte alleen door een partij in de EU worden gedaan. Maar bij EXW ligt die taak bij de koper, terwijl die vaak buiten de EU zit. Het komt vaak voor dat de verkoper toch een machtiging moet tekenen voor de Direct Vertegenwoordiger moet tekenen. Hiermee neemt de verkoper alsnog risico's op zich die hij in eerste instantie dacht te vermijden.

 

Beter alternatief: Free Carrier (FCA)

FCA is in veel gevallen een beter alternatief. Bij FCA zorgt de verkoper voor:

  • Het laden van de goederen
  • De uitvoeraangifte bij de douane
  • Het aanleveren van exportdocumenten

Voordelen van FCA:

✅ Je bent zelf exporteur – dat mag volgens de EU-regels
✅ Je kan het 0%-btw-tarief toepassen, als je bewijs van uitvoer hebt
✅ Minder discussies over verantwoordelijkheid en risico

FCA past vaak beter bij export buiten de EU, zeker als de koper daar is gevestigd.

 

Delivered Duty Paid (DDP) klinkt makkelijk, maar is dat wel zo?

Sommige bedrijven kiezen voor Delivered Duty Paid (DDP) om klanten volledig te ontzorgen. Daarbij regel jij als verkoper alles: vervoer, invoerrechten, btw, lokale aangiften.

Dat lijkt aantrekkelijk voor de klant. Maar: is het voor jou als exporteur wel haalbaar?

Denk goed na over:

  • Kan jij een invoeraangifte doen in het land van bestemming?
  • Heb je daar een fiscaal vertegenwoordiger of btw-nummer?
  • Heb je toegang tot de juiste data van de klant?
  • Heb je capaciteit om dit goed uit te voeren?

💡 Onze tip: DDP klinkt klantgericht, maar brengt risico’s en kosten met zich mee. Je loopt kans op vertraging en boetes als je de aangifte niet goed kan regelen.

 

Extra tips voor het kiezen van de juiste Incoterm

1. In de praktijk komt het regelmatig voor dat bedrijven een Incoterm kiezen die niet past bij het soort transport. Bijvoorbeeld:

  • EXW of FCA gebruiken bij zeetransport terwijl dat niet praktisch is
  • Incoterms toepassen zonder dat er een duidelijke overdracht van risico is

👉 Tip: controleer altijd of de Incoterm past bij het gekozen transportmiddel: wegtransport, zeevracht of luchtvracht.

2. Kijk kritisch met het hele team welke Incoterm het beste past. Laat sales niet alleen beslissen over de Incoterm, maar doe dit met de hele afdeling. Soms lijkt het aan de voorkant voordelig terwijl er achteraf allerlei kosten bij komen.

3. Controleer bij wijzigingen of de Incoterm nog steeds het beste past bij je situatie.

 

Bekijk het trainingsoverzicht

Shipment trainingen

Bekijk het meeste recente trainingsoverzicht

Wij geven onder andere trainingen op het gebied van Douane, oorsprongsdocumenten en legalisaties. 

Bekijk trainingsoverzicht

Mis geen nieuws meer

Ontvang net als 2.600+ logistiek professionals waardevolle informatie over belangrijk import- en exportnieuws dat je echt vooruit helpt 🤩