Blog | Stratech Logistic

Alweer een douanestoring, wat kan je als aangever doen?

Geschreven door Senior Douane Consultant | 2-okt-2018 8:09:00

Met enige regelmaat vallen de aangiftesystemen van de Douane uit. Dit leidt tot ernstige verstoringen in de logistiek en extra werk voor importeurs en exporteurs. In deze blog meer informatie over wat je als aangever in geval van een storing kan doen.

Voordat we verder gaan: wil je geïnformeerd blijven over belangrijke douanewijzigingen? Meld je dan nu aan voor onze gratis douane-update service!


Douane worstelt met IT-systemen
Aangiftesystemen die constant uitvallen

Vorig jaar staken de problemen bij de Douane de kop op. Sindsdien zijn de aangiftesystemen al van de Douane meerdere keren uitgevallen. Ook gedurende de eerste maand van 2023 lijkt de situatie nog steeds niet onder controle te zijn. 

Als aangever moet je in het geval van een storing terugvallen op de zogenoemde noodprocedure: het handmatig aanleveren van aangiftegegevens. Dit leidt niet alleen tot veel extra werk en vertraging, maar vergroot ook de kans op fouten.  

Handige tips voor aangevers
Wat te doen bij een douanestoring

Het uitvallen van een aangiftesysteem leidt tot vervelende en frustrerende situaties, zowel voor aangevers als de Douane. Omdat de systemen nog steeds met enige regelmaat uitvallen, delen we daarom de acties waar jij in het geval van een storing op kan terugvallen:

  1. Controleer of er een storing is. Dit kan je eenvoudig zelf achterhalen via de website van de Douane.
  2. Je mag de noodprocedure toepassen na toestemming van de Douane. Neem hiervoor contact op met de Nationale Douane Helpdesk via 088 156 66 55.
  3. Heb je toestemming van de Douane om de noodprocedure te gebruiken, verwerk de aangifte dan conform de stappen op ons klantenportaal.
                   

Werk je met Stratech Shipment, lees dan hier verder.

Klachtenprocedure
Laat van je horen en vul het klachtenformulier in

Het is van groot belang om je klacht kenbaar te maken. Alleen door het melden van jouw problemen kan de Douane haar dienstverlening verbeteren. Het is daarbij essentieel om je klacht correct in te dienen via het juiste kanaal. Anders loop je het risico dat deze waardevolle informatie niet op de juiste plek terechtkomt.

Op de website van de Douane staat een klachtenformulier die je als aangever kan invullen. Ben je  lid van Fenex, Evofenedex, TLN, VNO-NCW en/of MKB-Nederland? Maak dan ook een melding bij deze partij(en).

Deze belangenbehartigers nemen deel aan het Overleg Douane Bedrijfsleven (ODB) en hebben de mogelijkheid om deze informatie mee te nemen naar het periodieke overleg met de Douane.