Blog | Stratech Logistic

Alweer een douanestoring, wat kan je als aangever doen?

Geschreven door Customs Consultant | 12-jun-2024 8:55:00

Een storing in de aangiftesystemen van de Nederlandse Douane kan altijd voorkomen en komt altijd ongelegen. Het zorgt voor vertragingen in de logistiek, extra (administratief) werk voor  importeurs en exporteurs en verstoren de supply chain.

In deze blog legt onze collega Jurjen uit wat je het beste kan doen in geval van een storing in een systeem bij de Douane en hoe je vervolgens moet acteren.


Storing in douanesysteem

Net als elk IT-systeem kunnen kan er ook in de aangiftesystemen van de Nederlandse Douane een storing optreden. Wanneer dit gebeurt leidt, dit niet alleen tot extra werkdruk en stress bij bedrijven, maar ook tot vertragingen in de goederenafhandeling.

Als aangever is het belangrijk om precies te weten wat je moet doen bij een storing in het douanesysteem. In zo’n geval kun je de douane noodprocedure toepassen, waarbij je je aangiftegegevens handmatig aanlevert. Dit betekent extra werk en vergroot de kans op fouten.

Hieronder vind je vier stappen om te volgen in geval van een storing:

  1. Controleer of er daadwerkelijk een storing bij de Douane is via de officiële website of via Stratech Shipment, en sluit uit dat het probleem in jouw eigen systemen zit.
  2. Neem in het geval van een storing contact op met de Nationale Douane Helpdesk (088 156 66 55) en vraag om toestemming om de noodprocedure te mogen starten.
  3. Na toestemming van de Douane kan je jouw aangifte handmatig verwerken conform de noodprocedure. 
  4. Werk je met Stratech Shipment? Lees dan hier verder voor meer instructies.

                   

Officiële klacht indienen

Storingen zijn vervelend, maar het is cruciaal om jouw problemen te melden. Alleen door klachten te registreren kan de Nederlandse Douane haar dienstverlening verbeteren.

  • Vul het officiële klachtenformulier van de Douane in via hun website.
  • Ben je lid van brancheorganisaties zoals Fenex, Evofenedex, TLN, VNO-NCW of MKB-Nederland? Meld je klacht dan ook bij deze organisaties.

Deze belangenbehartigers vertegenwoordigen het bedrijfsleven in het Overleg Douane Bedrijfsleven (ODB) en zorgen ervoor dat jouw klacht op het juiste niveau met de Nederlandse Douane wordt besproken.

 

Conclusie

Als aangever kan je de impact beperken door de noodprocedure correct toe te passen en actief klachten in te dienen. Daarmee help je niet alleen jezelf, maar draag je ook bij aan het verbeteren van de dienstverlening van Douane Nederland.