Een storing in de aangiftesystemen van de Nederlandse Douane kan altijd voorkomen en komt altijd ongelegen. Het zorgt voor vertragingen in de logistiek, extra (administratief) werk voor importeurs en exporteurs en verstoren de supply chain.
In deze blog legt onze collega Jurjen uit wat je het beste kan doen in geval van een storing in een systeem bij de Douane en hoe je vervolgens moet acteren.
Net als elk IT-systeem kunnen kan er ook in de aangiftesystemen van de Nederlandse Douane een storing optreden. Wanneer dit gebeurt leidt, dit niet alleen tot extra werkdruk en stress bij bedrijven, maar ook tot vertragingen in de goederenafhandeling.
Als aangever is het belangrijk om precies te weten wat je moet doen bij een storing in het douanesysteem. In zo’n geval kun je de douane noodprocedure toepassen, waarbij je je aangiftegegevens handmatig aanlevert. Dit betekent extra werk en vergroot de kans op fouten.
Hieronder vind je vier stappen om te volgen in geval van een storing:
Storingen zijn vervelend, maar het is cruciaal om jouw problemen te melden. Alleen door klachten te registreren kan de Nederlandse Douane haar dienstverlening verbeteren.
Deze belangenbehartigers vertegenwoordigen het bedrijfsleven in het Overleg Douane Bedrijfsleven (ODB) en zorgen ervoor dat jouw klacht op het juiste niveau met de Nederlandse Douane wordt besproken.
Als aangever kan je de impact beperken door de noodprocedure correct toe te passen en actief klachten in te dienen. Daarmee help je niet alleen jezelf, maar draag je ook bij aan het verbeteren van de dienstverlening van Douane Nederland.