Software Vrouw achter computerscherm met daarop de software Stratech Shipment
Eenvoud en gemak met Stratech Shipment
Ik doe het zelf Ik besteed het uit
Diensten Twee mannen met elkaar in gesprek op een oranje bank achter een laptop.
Gratis overstapservice
Lees meer
Succesverhalen Vrouw gaat bij Scandia Gear door rek met werkkleding.
Succesverhalen
Lees meer
Nieuws & Kennis Martin van der Weide, Beleidsmaker bij de Kamer van Koophandel te gast in Shipment Knowhow Podcast van Stratech.
Shipment Knowhow de Podcast
Ga naar aflevering
Over ons Drie mensen met elkaar in gesprek op de gang voor een whiteboard
Over Stratech Logistic
Lees meer
Prijsopgave aanvragen
Software Software Vrouw achter computerscherm met daarop de software Stratech Shipment
Eenvoud en gemak met Stratech Shipment
Ik doe het zelf Ik besteed het uit
Diensten Diensten Twee mannen met elkaar in gesprek op een oranje bank achter een laptop.
Gratis overstapservice
Lees meer
Succesverhalen Succesverhalen Vrouw gaat bij Scandia Gear door rek met werkkleding.
Succesverhalen
Lees meer
Nieuws & Kennis Nieuws & Kennis Martin van der Weide, Beleidsmaker bij de Kamer van Koophandel te gast in Shipment Knowhow Podcast van Stratech.
Shipment Knowhow de Podcast
Ga naar aflevering
Over ons Over ons Drie mensen met elkaar in gesprek op de gang voor een whiteboard
Over Stratech Logistic
Lees meer
Zoeken Prijsopgave aanvragen
Kennisbank

Lees in 2 minuten

Gepubliceerd op 03-07-2024

Import Europese Unie
Sander Bouman

Customs Consultant

CBAM: wat je als importeur echt moet weten

Het Carbon Border Adjustment Mechanism (CBAM) legt importeurs van staal, aluminium, cement, meststoffen, waterstof en elektriciteit meer verplichtingen op.

In een eerdere blog legden we uit wat CBAM inhoudt, welke goederen erbij horen en hoe de implementatie verloopt. Deze keer duikt onze Customs Consultant Sander dieper in de gevolgen van deze Europese verordening voor importeurs en hoe je de toenemende complexiteit en verplichtingen het beste kan aanpakken.



CBAM en de impact op importeurs

De Nederlandse Emissieautoriteit (NEa) publiceerde een lijst met goederencodes die onder de CBAM vallen. Verwacht wordt dat het aantal producten waarvoor CBAM geldt de komende jaren groeit. Importeurs moeten daarom scherp blijven controleren of hun goederen onder deze regeling vallen en of de productclassificaties correct zijn.

  • Doe je zelf je douaneaangiften of gebruik je directe vertegenwoordiging? Dan ben jij de CBAM-aangever.
  • Werk je met een expediteur (indirecte vertegenwoordiging)? Dan kan die ook optreden als CBAM-aangever, maar jij blijft altijd eindverantwoordelijk.

Zorg voor duidelijke afspraken en dat je tijdig de juiste gegevens ontvangt. Als importeur blijf je te allen tijde eindverantwoordelijk voor het correct indienen van zowel de douane invoeraangifte alsmede je CBAM-rapportage.

Emissiedata verzamelen: grootste uitdaging

De eerste CBAM-rapportage moet uiterlijk 31 juli 2024 bij de NEa ingediend zijn. Na die datum zijn standaardwaarden alleen nog toegestaan als je aantoonbaar alles hebt gedaan om werkelijke emissiegegevens te verkrijgen.

Dit is vaak lastig door complexe internationale toeleveringsketens. Leveranciers en producenten zijn niet altijd meewerkend, waardoor het verzamelen van juiste emissiedata tijdrovend kan zijn. Dit maakt het verkrijgen van de benodigde emissiedata een tijdrovende en frustrerende taak.

 

Tips voor efficiënte CBAM-rapportage

Breng je hele toeleveringsketen in kaart en maak heldere afspraken over het aanleveren van emissiegegevens. Gebruik de voorbeeldbrieven van Evofenedex je om leveranciers te benaderen.

  1. Leverancier communicatie template CBAM (download)
  2. Example of letter towards suppliers of CBAM goods (download)

Als het niet lukt om de werkelijke emissiedata te verzamelen, kan je in ieder geval aantonen dat je er alles aan hebt gedaan. Je mag dan nog steeds de standaardwaarden gebruiken. Ook kan je een incompleet rapport indienen en vragen om een langere termijn voor het aanvullen ervan.

  • Handige tip! - Voor goederen afkomstig uit EVA-landen of uitzonderingsgebieden binnen de Europese Unie, of voor zendingen met een waarde van minder dan € 150,00, is de rapportageverplichting niet van toepassing. Veel interessanter is dat de rapportage ook niet verplicht is voor goederen die onder een andere douaneregeling worden geplaatst dan in het vrije verkeer brengen.

    Ligt de eindbestemming van jouw goederen buiten de Europese Unie, dan loont het de moeite om te kijken of een Vergunning Entrepot of Actieve Veredeling uitkomst kan bieden. Hulp nodig? Wij kunnen je helpen bij het in kaart brengen van deze processen, adviseren over de mogelijke oplossingen en het aanvragen van de benodigde vergunningen.

     

Toezicht en handhaving door NEa

De Europese Commissie controleert de CBAM-rapportages en vergelijkt deze met de ingediende invoeraangiften. Bij onregelmatigheden start de NEa een handhavingsprocedure. Niet correct rapporteren kan leiden tot boetes van € 10,00 tot € 50,00 per ton CO2. Dit benadrukt het belang van zorgvuldige rapportages en naleving van CBAM-regelgeving om boetes te vermijden.

CBAM? Zo bereid je je bereid optimaal voor

Analyseer je productportfolio en supply chain grondig. Kijk of je kunt schakelen naar leveranciers uit landen zonder CBAM-verplichting of een andere douaneregeling kunt toepassen. Dit kan kosten en administratieve lasten beperken.

Wil je hulp bij het omgaan met CBAM-verplichtingen? Onze Customs Consultants adviseren je graag over praktische oplossingen en helpen je bij het voorbereiden op CBAM.

Meer weten over onze CBAM-dienstverlening? Lees hier verder. 

Je invoeraangiften zelf doen, hoe dan?

in deze whitepaper uitleg over het douaneproces invoer en welke acties het vergt om dit zelf te doen. 

Download nu

Lees deze whitepaper, in 15 minuten helemaal op de hoogte

Mis geen nieuws meer

Ontvang net als 2.600+ logistiek professionals waardevolle informatie over belangrijk import- en exportnieuws dat je echt vooruit helpt 🤩