Veel bedrijven kiezen bij export buiten de EU nog steeds voor Ex Works (EXW). Op papier lijkt dit een voordelige keuze. De koper regelt immers (bijna) alles zelf. Maar in de praktijk levert EXW vaak problemen op. Niet alleen bij het transport, maar ook bij de Douane en aansprakelijkheid.
In deze blog leggen we kort en duidelijk uit waarom je goed moet nadenken over welke Incoterm je kiest. Ook bespreken we alternatieven zoals FCA en DDP – en waarom die misschien beter passen bij jouw situatie.
Bij EXW ligt de verantwoordelijkheid bij de koper. De verkoper heeft minimale verplichtingen en hoeft alleen de goederen klaar te zetten op de afgesproken plek. Klinkt makkelijk, toch?
Toch zitten er haken en ogen aan. In de praktijk komt het vaak voor dat de verkoper het laden van de goederen doet. Maar wat als er tijdens het laden iets mis gaat? Wie is dan aansprakelijk?
Bovendien mag een douaneaangifte alleen door een partij in de EU worden gedaan. Maar bij EXW ligt die taak bij de koper, terwijl die vaak buiten de EU zit. Het komt vaak voor dat de verkoper toch een machtiging moet tekenen voor de Direct Vertegenwoordiger moet tekenen. Hiermee neemt de verkoper alsnog risico's op zich die hij in eerste instantie dacht te vermijden.
FCA is in veel gevallen een beter alternatief. Bij FCA zorgt de verkoper voor:
Voordelen van FCA:
✅ Je bent zelf exporteur – dat mag volgens de EU-regels
✅ Je kan het 0%-btw-tarief toepassen, als je bewijs van uitvoer hebt
✅ Minder discussies over verantwoordelijkheid en risico
FCA past vaak beter bij export buiten de EU, zeker als de koper daar is gevestigd.
Sommige bedrijven kiezen voor Delivered Duty Paid (DDP) om klanten volledig te ontzorgen. Daarbij regel jij als verkoper alles: vervoer, invoerrechten, btw, lokale aangiften.
Dat lijkt aantrekkelijk voor de klant. Maar: is het voor jou als exporteur wel haalbaar?
Denk goed na over:
💡 Onze tip: DDP klinkt klantgericht, maar brengt risico’s en kosten met zich mee. Je loopt kans op vertraging en boetes als je de aangifte niet goed kan regelen.
1. In de praktijk komt het regelmatig voor dat bedrijven een Incoterm kiezen die niet past bij het soort transport. Bijvoorbeeld:
👉 Tip: controleer altijd of de Incoterm past bij het gekozen transportmiddel: wegtransport, zeevracht of luchtvracht.
2. Kijk kritisch met het hele team welke Incoterm het beste past. Laat sales niet alleen beslissen over de Incoterm, maar doe dit met de hele afdeling. Soms lijkt het aan de voorkant voordelig terwijl er achteraf allerlei kosten bij komen.
3. Controleer bij wijzigingen of de Incoterm nog steeds het beste past bij je situatie.